Nyckel till hjärnan – framtidens konkurrensmedel!

Konstnär Helena Mutanen Konstnär Helena Mutanen

Hur ansvarar du för kreativiteten och nytänkandet i ditt bolag för att möta världen därute i den disruptiva ekonomin? Globalisering, urbanisering och digitalisering ställer krav som vi inte alltid kan sia om. Det vi vet är att de som utnyttjar vår mänskliga hjärna optimalt är vinnare!

Två citat ur nyskrivna böcker om trender i omvärlden, ledarskap och hjärnan.


Ur ”Urban Express” av Per Shlingmann och Kjell A Nordström

”Det är hjärnor och inte muskelkraft eller maskiner som skapar nya rikedomar. Kanske har det alltid varit så. Men nu kan vi se att det är våra intellekt som är företagens viktigaste produktionsresurs. Allt annan kan köpas. Lika för alla. Ingen gör sig unik med en programvara från Microsoft, ett nätverk från Huawei eller luftkonditionering från siemens. Det är du, jag och våra cirka sju miljarder systrar och bröder som står för det unika.”


Ur ”Neuroledarskap” av Katarina Gospic och Stefan Falk

”Att förstå hur människor fungerar och satsa på deras utveckling är ett område som företag borde investera mycket mer i, istället för att slänga ut miljontals kronor på utveckling av processer, strategiplaner och andra högtflygande initiativ.”

Högst upp på hennes tio-i-topp lista för färdigheter hos effektiva ledare:

  • "Att kontinuerligt bygga kunskap om hur hjärnan och människor fungerar"

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Etikettmoln